OGAR 200

 

Ogar 200 - instalacja elektryczna

 INNE

 

Co dała nam fabryka

Fabryczna instalacja elektryczna a Ogar-ku jest baaardzo kiepska. Magneto wyciąga 20W przy 6V, co starcza tylko na potrzeby słabych świateł. Co więcej przy włączonych światłach sygnał dźwiękowy nie działa. Dużym bólem jest brak akumulatora i kierunkowskazów, ale z tym problemem można sobie poradzić ;) 
TIPS - wiadomo że silnik Ogara 200 pochodzi od czeskiej Jawki, instalacja elektryczna powinna być więc w nich taka sama. Jednak jest mała różnica w sposobie podłączenia cewki wys.nap. Ogar ma zacisk "1" podłączony bezpośrednio do masy, natomiast z "15" kabelek biegnie do cewki zapłonowej i przerywacza. Wyłącznik zapłonu działa tu na zasadzie zwarcia "15" do masy. Jawka natomiast ma zacisk "1" podpięty pod przerywacz i cewkę zapłonową , a "15" do masy przez wyłącznik zapłonu, który działa na zasadzie przerwania obwodu.

Usterki instalacji
Wadą tych instalacji jest ich podatność do przepalania żarówek. Dzieje się tak dlatego, że magneto przy wyższych obrotach silnika wytwarza nieco większe napięcie niż nominalne 6V - "te typy tak mają" i nic na to nie można poradzić. Żeby zlikwidować tę wadę należy wymienić koło magnesowe z magneta na nowe, lub załatwić sobie od kogoś używane. U mojego wujka przy Jawce było dokładnie to samo (przepalanie) i założył żarówki 12V, które jakoś potem "żyły".
Jeśli u kogoś przepala się tylnia żarówka, to polecam założyć w miejsce pięcio-watowej szóstki samochodową 12V 5W - będzie minimalnie słabiej świecić i będzie żarła prąd o połowę mniejszy niż żarówka 6V). Unikniemy w ten sposób przepalania się żarówki przy przełączaniu świateł.
Jako mega-ciekawostkę mogę opisać swoją przygodę z instalacją. Otóż zimą w piwnicy zamierzałem przerobić magneto pod akumulator i tak się nieszczęśliwie złożyło, że przyszedł mi do głowy pomysł podłączenia cewek do baterii 6V. Tak zrobiłem (myślałem że magneto zachowa się jak rozrusznik :D i jak się potem okazało był to mój cholerny błąd. W cewkach wytworzyło się jebitne pole magnetyczne, które zaburzyło pole w kole magnesowym przez co stało się ono przez to o wiele mocniejsze. I tak przy max obrotach magneto przepaliło mi żarówkę 24V 21W!!! Nie muszę pisać, że szóstki jarało jak popierdzielone... i to już na obrotach nieco większych niż jałowe!. Męczyłem się z tym przez kilka miechów, wymieniałem cewki i nic, aż w końcu założyłem używane koło magnesowe i poskutkowało.

Schemat fabrycznej instalacji elektrycznej

A co proponuję ja

Zamierzając przerobić instalację elektryczną, należy się najpierw mocno je**ąć w głowę i zastanowić się czy na pewno będzie to opłacalne. Koszt takiego przerobienia (aku + kierunki/stop) oscyluje w granicy 300 zeta, nie jest więc to tania zabawa. Jeśli chcemy unowocześnić naszego rumaka i za chwilę go sprzedać - stanowczo odradzam. Najlepiej jest zrobić przeróbkę i zostawić sobie sprzęta na jakiś czas, wtedy odczujemy cośmy dokonali - nie muszę chyba pisać że oprócz ciężko wytarganych złociszy kosztuje nas to trochę czasu i wysiłku.
W zasadzie można zrobić nawet instalację 12V - ale wiąże się to z przewinięciem cewek innym drutem. Ja przedstawiam przeróbkę instalki na 6V, jest ona mniej pracochłonna co nie oznacza że lepsza - gdybym miał jeszcze raz przerabiać elektrykę, na pewno zrobiłbym 12V...
PS. w wielu mailach pytacie mi się, czy można i co zrobić żeby mieć taką instalkę w Ogarze 205. Na dzień dzisiejszy odpowiadam że nie ma oficjalnie ustalonego sposobu na taki zabieg - przeróbka wiąże się ze zwiększeniem mocy magneta, lecz z tego co mi wiadomo nikt jeszcze nie próbował. Na pewno jednak trzeba będzie przewijać cewki....

A więc jak podłączyć akumulator

 

 

Wielki Brat czuwa - Twoje IP to 857.225.18.20.  Kopiowanie ZABRONIONE!!!